Marias & Marshmallows dagbok

Människan eller hästen som fryser?

Publicerad 2012-02-15 10:30:00 i Tankar och åsikter,

Något jag gått och funderat på ett bra tag nu är hästarnas känsla för kyla.. Jag måste bara få förklara hur jag tänker för er, det är faktiskt lite komiskt och roligt.

Jag tror faktiskt att det i själva verket är människan som fryser åt hästen, om ni förstår hur jag menar?
Självklart tror jag att hästen också fryser när det faktiskt är kallt på riktigt, som denna "vinter" (som kom något för sent), när det är -10° är det självklart att jag också tror att hästen fryser, annars hade den ju inte fått sin vinterpäls.

Men det jag menar med att vi människor fryser åt hästen är något som jag själv känner igen mig hos och också gör, nämligen att jag själv fryser i stallet och att jag då också lägger på hästen ett extra täcke, även fast det kanske inte är så kallt. Håller ni med mig?
Det är iallafall något jag skulle kunna göra. Jag har nog aldrig gjord det själv men jag känner ofta att när jag fryser skulle jag gärna lägga på hästen ett tjockare täcke, just för att jag själv fryser!

Har läst på några ställen nu också på senare tid att hästen också kan stå emot enorm kyla utan att frysa, en oklippt häst utan täcke hade jag för mig frös först vid -7° så ibland skulle jag säga att vi människor fryser åt hästarna, eller vad säger ni?





Kommentarer

Postat av: E M I L I A

Publicerad 2012-02-15 19:50:51

ställ frågor i min frågestund!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela