Marias & Marshmallows dagbok

Vila på sommaren eller vintern?

Publicerad 2012-07-10 08:00:00 i

Det finns vissa delade åsikter om hästen ska vila på sommaren eller vintern då många har olika åsikter och även möjligheter till ridhus, hagar och en del annat också.
 
I mitt och Malles fall blir vilan lagd på sommaren och blir då i någr veckor, lite drygt två för att vara exakt. På vintern kan det bli en vecka med lite lugnare ridning för att återhämta sig men på vintern tycker jag inte hästarna ska vila. Enligt mig har hästarna mycket mindre att göra då (så länge hästen inte går på lösdrift såklart.), i Malles fall går han i hagen från 8.00 på morgonen till 14.30 på eftermiddagen och sen går han bara i boxen förutom när jag rider och pysslar med honom så det är inte jätteroligt att vara häst på vintern.
 
På sommaren däremot kan han gå i stora hagar, vara med kompisarna hela dygnet och äta när han vill. Ifall jag tänker mig in i hästens situation tror jag att det är mycket skönare att vila på sommaren. Ridning på vintern tycker jag också är ett sätt att få upp värmen i hästens kropp så att den inte fryser vilket den lättare gör om den står still under större delen av dygnet. Hade Malle gått på lösdrift eller haft mer tid i hage skulle kanske situationen varit annorlunda men sommaren verkar så mycket mysigare att vila på tycker jag. Hästen kan tralla runt i hagen och bara ta det lugnt!
 
 
Malle chillar på livet i stora sommarhagen! ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela