Marias & Marshmallows dagbok

Hjälptyglar i massor

Publicerad 2012-05-15 18:46:00 i Tankar och åsikter,

Tänkte börja knåpa ihop ett åsiktsinlägg nu, jag har ju lovat er det ganska länge nu men aldrig börjat skriva. Nu har jag ett nytt ämne som jag tänkte prata om som jag faktiskt har ganska starka åsikter om vilket jag tror att ganska många har, nämligen om hjälptyglar. Hur mycket hjälptyglar är det okej att ha, i vilka fall ska man ha dom, är man duktig nog kan man vara utan dom osv.

Jag såg nyligen ett foto på facebook som löd såhär:

"Seriously - If you have to put THIS much crap on your horse's head, it's time to unsaddle and go back to the longe. Because, as a rider, you suck. And as a trainer, you FAIL."

Håller helt med i detta, ska man behöva så mycket hjälptyglar är man inte längre någon bra ryttare. Då har man bara en massa skarpa bett och hjälptyglar som inte annat än att tvingar ner hästen i form.. När man sedan tar av alla hjälptyglar kommer sen hästen att vara helt förstörd och inte gå bra alls, då är den alltså helt förstörd.

Jag tycker dock inte alltid att hjälptyglar är helt fel. Det kan finnas tillfället när dom är bra och då tycker jag alltså att det är bra att dom finns. Om man använder hjälptygeln på rätt sätt, sällan och hjälper hästen istället tycker jag att det mest är bra att det finns medel som kan hjälpa hästen och ryttaren.

Sammanfattningsvis, jag avskyr hjälptyglar. Jag tycker att det endast är bra ytterst sällan och när man verkligen kan använda de på rätt sätt, håller ni med?


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela