Marias & Marshmallows dagbok

Hållbar häst

Publicerad 2012-10-29 17:57:33 i Tankar och åsikter,

Läste ett inlägg imorse på denna bloggen (som jag förövrigt rekommenderar starkt) om att få en hållbar häst. 
 
Jag tänkte skriva en fortsättning på det inlägget, hur jag gör för att hålla Malle frisk och hur jag följer dessa punkter. 
 
- Varierad träning
- Låta hästen få vara häst
- Fokusera på ett bra grovfoder
 
Jag kan till att börja med även nämna att Malle är en väldigt frisk häst (peppar, peppar, ta i trä!) så jag även ingen undermänniska som är en expert på detta men jag hoppas såklart att mitt arbete också gör att Malle är friskare. 
 
Varierad träning: 
Jag försöker lägga upp Malles veckoplanering varje vecka, antingen här på bloggen eller så skriver jag upp det i datorn. Veckan brukar innehålla så mycket variation jag kan, uteritter, skritturer, vilodagar, tömkörning, markarbete/hoppning och dressyr. Jag brukar inte klämma in all hårdträning på en vecka utan sprider ut det lite så att veckorna blir hyffsat jämna, en vecka går han lite mer, andra veckan lite mindre såklart men ser man över är det ingen vecka med sex hårda träningspass och en vecka med ett utan jag försöker ändå stabilisera lite och sen ge honom en lugn vecka med bara uteritter t.ex. när jag tycker att han har gått riktigt bra och försänar en vecka att ta det lugnt. 
 
 
Låta hästen få vara häst
Denna punkt tycker jag att jag följer riktigt bra! Jag har mycket starka åsikter om just hästarna utetider och hur jag tycker man behandlar hästarna som porslinshästar. Hästar går till sin natur ute i flock och jag tycker absolut att Malle ska få göra det så mycket det bara går. Jag tycker inte hästar ska gå ute året om i små grusrutor ett par timmar om dagen. Jag tycker att hästar ska få gå ute så länge det går i en stor hage med många kompisar. Malle går med en stor flock i en stor hage om vinterhalvåret och på sommaren går han på sommarbete dygnet runt, det älskar han och det ser man! 
 
 
Fokusera på ett bra grovfoder: 
Nu när vi står på Sandö vet jag faktiskt inte om det är bra värden i höt eller inte. När vi stod på Norra vet jag dock att det var superbra världen i höt och jag hoppas såklart att det är det nu också. Det här med foder är inte min starkaste grej när det gäller hästar och jag skulle gärna lära mig mer om alla typer av foder och hur man ska lägga upp foderstaten, det är intressant tycker jag och jag vill gärna lära mig att ge Malle de bästa förutsättningarna och få honom att må så bra som möjligt! :)
 
Hur gör du för att din häst ska hålla? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela