Marias & Marshmallows dagbok

Busrida eller hårdträning?

Publicerad 2012-06-19 15:31:00 i Tankar och åsikter,

Någon jag har lite svårt för är folk som aldrig kan rida ut och bara ha roligt med sin ponny eller häst. Sånna människor som måste ha något kontrollebehov över sin häst precis hela tiden och aldrig vågar gasa på lite extra i skogen eller galoppera i fullt fräs över en äng. Sånt där roligt som varje ekipage behöver för att allt ska fungera!

Jag stör mig lite på ryttare som envisas med att jobba sin häst även ute i skogen, flytta skänkelvikningar mellan träden och jobba igenom kroppen precis varenda gång. Hästar behöver också få gå ut i skogen och ha roligt, för mig är det ett sätt att bara ha kul, utan krav och ha ett riktigt roligt pass tillsammans med Mallen.

Extra irriterande är det enligt mig när ryttare är helt överbeskyddande över sin häst. Tycker att det är för mycket rötter för att rida på en stig eller lite stenar i vägen. Även lite stenar på stigen eller rötter i skogen är bra för hästens träning enligt mig. De får lyffta lite på fötterna, få lite hjärngympa om vart de ska sätta fötterna och det är bra balansövningar också.

Jag rider ofta ut Malle i skogen, minst två gånger i veckan för att Malle ska få tänka på annat än form, hoppteknik och avstånd. För att han ska få latja runt som den lilla vilding han är och för att vi två älskar att busa och ha kul tillsammans. Är det något man aldrig gör för att ryttaren hindrar uteritter tycker jag att man missat något i sin planering för hästens framgång - det är viktigt att hästen också får ha roligt!


Sen får ni komma ihåg att jag och vet skillnaden och jag tycker också att det är bra att jobba lite dressyr i skogen ibland. Kanske för att få lite extra skjuts i bakbenen och lite extra power. Bara man vet hur man busar!

Kommentarer

Postat av: isabelle

Publicerad 2012-06-26 12:09:51

gud vilken underbar bild, supersöt ponny! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela