Marias & Marshmallows dagbok

"Jag rider utan hjälm för att få finare bilder"

Publicerad 2012-03-24 12:00:00 i Tankar och åsikter,

Tänkte sätta mig och skriva ett åsiktsinlägg nu, känns som att det var ett tag sen nu. Tänkte dra upp detta "klassiska" ämne som dom flesta har åsikter om och dessa kan vara väldigt olika! Det jag såklart pratar om är det, för mig, väldigt självklara skyddet ridhjälm.
För mig har alltid detta ämne på åsiktsinlägg varit ett mysterium..



För mig är det en självklarhet att använda hjälp, såväl på sin egen häst som på andras. Såväl nybörjare som den mest rutinerade ryttaren i världen. Såväl på unghästar som läromästare, ni förstår mig - i alla lägen! En olycka kan ge var som helst och när som helst. Det är det ingen som kan ändra på!
Hästar är flyktdjur vilket betyder, fly vid fara för dom. Hästar kan inte veta att det är ett helt ofarligt rådjur eller kanske rent av en människa som kommer gående i skogen när dom inte ser. Detta betyder alltså att även den allra tryggaste häst kan reagera på ett plötsligt ljud eller liknande och är hjälmen på kan det rädda dit liv i ett allvarligt fall från hästryggen.
Det jag vill förmedla med detta är inte att skrämma er, att bli rädda för att rida över huvudtaget men det jag menar är att man alltid ska rida med hjälm. En häst kan hoppa till för något när som helst och även om det är "bara för några bilder" så kan hästen bli rädd för något. Jag förstår heller inte varför bilderna blir "finare" utan hjälmen som många säger. Skaffa en riktigt snygg hjälm istället eller piffa till den på egen hand så att du är stolt över att fotas med den på. :)


Jag själv tycker det är ursnyggt med hjälm och jag tycker dessutom att det ser mer ut som att man är ryttaren då! Jag använder min även när jag hoppat av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela