Marias & Marshmallows dagbok

Svettigt markarbetspass

Publicerad 2012-10-31 18:47:21 i Ridpass och markträning,

Idag blev det ett hårt pass för mig och Malle med riktigt mycket sockerbitar och travbommar! Kände att det övade både min och Malles kondition så det var bra, haha. 
 
Jag hade två sockerbitshinder på relaterat avstånd, ett sockerbitshinder på diagonalen ungefär, fyra travbommar och en kort bom. 
 
 
 
Jag tränare mycket på det Lotta sa under träningen, att jag skulle pröva lite gränser och se hur långt jag kunde rida Malle, försökte jobba ihop honom mycket utan att det skulle gå så mycket fortare. Han var duktig och man märkte att jag fick honom i alla fall lite mer ihop på sockerbitshindrena som var på relaterat avstånd, vi fick ett jättebra avstånd varje gång när jag koncentrerade mig och red ordentligt vilket det faktiskt kändes som att jag gjorde idag. 
 
Travbommarna gick bra varje gång, han var lite avvaktande och gled ut lite mot spåret men jag tror det var lite jobbigt för honom att gå innanför spåret, det får vi öva mer på. 
Den lilla bommen var han också lite krånglig med i början, han tryckte ut sidorna och sprang lite av förbi den, fick jobba mycket med att rama in honom i början men i avtravningen var det inga problem!
 
Det gick inte jättebra att hoppa den bommen som låg diagonalt. Malle har väldigt svårt att byta galopp så det fick jag inte riktigt till någon gång tyvärr, en gång hade vi tur men det är ingen skicklighet när det bara händer en gång i passet. Detta var en riktigt bra övning för både mig och Malle och är precis bra saker som vi behöver träna på, bedömma avståndet går bra på de raka, byta galopp på den snea och travbommar är bra för Malles bakbensaktivitet och rygg, duktig var han iallafall och jag är väldigt nöjd med lille prinsen! :) ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela