Marias & Marshmallows dagbok

Svar på tal: Hur man klappar en häst.

Publicerad 2012-10-31 09:33:00 i Tankar och åsikter,

Jag har läst lite runt omkring om klapp-debatten som är i full gång. Tänkte ge lite av mitt svar på tal om detta! 
 
För det första får vi komma ihåg att det är ett stort djur på flera hundra kilon som vi pratar om nu, det tycker förmodligen inte att en så kallad "klatsch-klapp" gör ont, det kan jag faktiskt aldrig tänka mig. 
Om man funderar på hur hästar gör i sin natur, smeker de varandra valack till valack egentligen. Malle har massor med kompisar i hagen och inte har jag en enda gång sätt att det behandlar varandra som porslin. Hästar nyps lite i mulen även fast det inte är illa menat, det är så de gör helt enkelt. 
 
Jag använder inte en speciell teknik när jag rider utan gör nog bara det som känns bäst för stunden. På Malle skulle det aldrig fungera att dra en lugn smekande hand över halsen som eftergift, inte i början av passet i alla fall, det är han alldeles för mycket valack för att klara av. Han skulle genast dra upp huvudet eller sluta jobba ordentligt, om han inte har en väldigt bra dag från början eller har kommit igenom kroppen ordentligt. 
 
Jag tror även att hästen har lärt sig berömet, berömer man alltid genom att "klatscha" så vet hästen det och förknippar det med något bra, hästen förstår antagligen skillnaden på beröm och gos. 
 
 
När jag däremot står i stallgången eller boxen för att mysa använder jag nog för det mesta en smekande hand framför en klatsch-klapp. Det faller mig mer naturligt när jag är så pass avslappnad och det skulle kännas konstigt att inte vara lugn när man står och myser. 
 
Alltså, när jag rider och är uppe i varv så använder jag nog för det mesta "klatsch-klappen" men när jag är lugn använder jag nog alltid den smekande klappen och det faller sig naturligt för mig. Jag har inga direkta åsikter om vad man använder och förstår inte varför något av alternativen skulle provosera eller irritera, kanske för att jag använder båda metoderna på Malle eller för att jag tycker detta är så onödigt ämne att ha så himla starka åsikter om. Det beror alltså helt på hur jag känner mig när jag ger berömet eller goset, beröm för mig är en klapp och gos för mig är smek, punkt. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela